W dużym uproszczeniu ludzką głowę można podzielić na trzy elementy: skórę, czaszkę i mózg. Podstawową rolą kasku motocyklowego jest takie zminimalizowanie i zneutralizowanie uderzenia w głowę, aby ochronić mózg.

Arai System VAS

 

Podstawową rolą kasku motocyklowego jest takie zminimalizowanie i zneutralizowanie uderzenia w głowę, aby ochronić mózg. Testy laboratoryjne różnią się między sobą, ale w zasadzie każdy z nich definiuje poziomy absorpcji energii uderzeniowej. Podczas tych testów upuszcza się kask ze stalową głową na stalowe podłoże.

 

Czujniki umieszczone w metalowej głowie i w podłożu mierzą siły wyzwolone przez upadek i sprawdzają, w jakim stopniu zostały zaabsorbowane. Standardy takie jak Snell ustawiają poprzeczkę bardzo wysoko – aby otrzymać ich certyfikat, kaski muszą spełniać naprawdę wyśrubowane kryteria. Podczas uderzenia kask zachowuje się jak bufor – skorupa absorbuje uderzenie, a wnętrze neutralizuje je poprzez rozpadanie się (kompresję), neutralizując siłę uderzeniową. Testy w laboratoriach jednak w znacznym stopniu różnią się od nieprzewidywalnych zdarzeń na drodze.

 

Energia kinetyczna poruszającego się obiektu rośnie proporcjonalnie do prędkości. Motocyklista poruszający się po drodze z dozwoloną prędkością może zatem podczas wypadku mieć do czynienia z energią 10 razy większą. Żaden kask nie jest w stanie wytrzymać takiego uderzenia.

 

system VAS

 

Kask Arai jest gładki, owalny niczym jajko i nie ma żadnych dodatkowych przetłoczeń i elementów podnoszących estetykę, które zagrażają życiu w razie wypadku. Wszystkie elementy w kaskach Arai, które wychodzą poza obrys skorupy, w razie wypadku odpadną, nie powodując nagłego wytracenia prędkości przy kontakcie z przeszkodą, czyli nie wprawiają głowy motocyklisty w ruch rotacyjny.

 

Jednak nawet produkty Arai mają ograniczenia pod względem gładkości i owalności. Geometria obecnych systemów szyb wymaga wysokiej pozycji mocowania. Szyba jest przymocowana do kasku specjalnym mechanizmem. Aby osiągnąć efekt gładkiego przechodzenia skorupy w szybę, należało stworzyć małe wgłębienie. Mówiąc wprost – obecne mechanizmy mocowania szyby uniemożliwiają osiągnięcie idealnie gładkiego kształtu skorupy.

 

Odpowiedzią na ten problem jest system VAS. Dzięki nowemu mechanizmowi mocowania położenie wizjera zostało obniżone, co wzmacnia część czołową kasku. Dzięki VAS części skroniowe kasku są bardziej smukłe, a to idzie w parze z filozofią R75 SHAPE. Dodatkowo obsługa wizjera jest szybsza i przyjemniejsza, a wymiana na inny nie sprawia żadnego kłopotu.

 

Poprzez dekady badań i testów Arai stworzył kask składający się z maksymalnie dopasowanych drobiazgów, które doskonale się dopełniają i tym samym podnoszą właściwości ochronne do poziomu nieosiągalnego dla innych marek.

 

Zapytacie dlaczego? Weźcie jajko w dłoń i przyjrzyjcie się mu uważnie. Jakąkolwiek stroną ustawicie je do pędu powietrza, będzie ono wykazywało najniższy wskaźnik oporu względem innych kształtów o tej samej powierzchni. Taki unikalny kształt skorupy gwarantuje, że podróżując w tym kasku wszelkie zawirowania głowy i obciążenie będzie maksymalnie najniższe. Mniej po prostu już się nie da! Natura wie co robi, a Arai potrafi to wykorzystać!

Close

Cart